Social Media in Sotsji – vloek of zegen?
Na alle ophef en gedoe is het dan eindelijk zo ver, de Olympische Spelen in Sotsji zijn begonnen! Met zijn #selfieolympics haalde Sven Kramer al duizenden likes binnen via Facebook en ook via Twitter wordt er veel gesproken over dit grootse sport evenement door middel van #OS2014. Social media en de Olympische Spelen, het lijkt een gelukkig huwelijk. Maar is dit wel echt zo?
Al snel na het begin van het begin van de Spelen kwamen de eerste tweets met #sochiproblems naar voren, en inmiddels is de hashtag een heuse trend geworden. Er is zelfs een eigen account voor opgericht onder de naam @SochiProblems. Vanuit de hele wereld twitteren mensen over grote en kleine problemen tijdens de Olympische Spelen, van een ontbrekende lift tot Olympische sporters die zitten opgesloten in hun eigen badkamer.
Ook de spectaculaire openingsceremonie van de Spelen in Sotsji wist niet te ontkomen aan een fout. De presentatie van de Olympische ringen, toch een essentieel onderdeel van de ceremonie, ging volledig de mist in. Van de vijf ringen die uit moesten vouwen bleef er eentje vast zitten, wat leidde tot een enigszins treurige aanblik. Al snel kwam de Amerikaanse satirische website Daily Currant met een artikel onder de titel ‘Man Responsible For Olympic Ring Mishap Found Dead In Sochi’. De website staat bekend om het plaatsen van satirische en persiflerende artikelen die ver van de waarheid staan, maar niet iedereen leek dit te snappen. Vele nieuws websites namen het bericht over als waarheid en ook op Twitter waren er geschokte reacties te lezen. Zo blijkt maar weer dat je niet alles wat je op social media leest kan geloven, en dat het soms best handig is om bronnen te checken.
Gelukkig zijn er ook genoeg fijne foto’s en leuke berichtjes te vinden over de Spelen en mogen we nog anderhalve week genieten van sportieve hoogtepunten. En evenals alle sporters in Sotsji gaan we ook bij Buzzmij altijd voor goud!
Lees het satirische artikel van de Daily Currant via de website van het satirische online magazine.