• header_buzzmij-3l

Instagrammen tegen huwelijksdwang

Wethouder van der Burg is enthousiast over online campagne tegen huwelijksdwang

1 post jouw keuzen buzzmij voor web1 post jouw keuzen buzzmij gif voor web

 

Het aantal gevallen van huwelijksdwang in Nederland ligt een stuk hoger  dan geregistreerd, bleek onlangs uit onderzoek. Het Steunpunt Huiselijk  Geweld Amsterdam startte daarom met Buzzmij de innovatieve campagne Jouw Keuze? waarin Amsterdamse jongeren zélf een sleutelrol  spelen.

Via hun eigen social media accounts posten ze berichten en  brachten ze de Facebookpagina ‘Jouw Keuze?’ onder de aandacht bij hun  leeftijdsgenoten. Wethouder Van der Burg is enthousiast en reikte op  maandag 24 november een prijs uit aan enkele jonge campagnevoerders.

 

Instagrammen tegen Huwelijksdwang

In onze campagne Jouw Keuze? gaven dertien Amsterdamse jongeren via hun eigen Facebook en Instagram accounts aandacht aan het thema  huwelijksdwang en vrije partnerkeuze. Geen taaie en zware kost, maar  grappige en creatieve berichten over bizarre huwelijksaanzoeken en gekke  trouwfoto’s vonden hun weg ruim 46.000 tijdlijnen, van hoofdzakelijk  jongeren. Die werden via de opvallende berichten (peer-to-peer) verwezen  naar de Facebookpagina waarop informatie te vinden is over  waar je terecht kunt wanneer je zelf met dit probleem te maken krijgt,  zoals de website van Steunpunt huiselijk geweld. Op de pagina staat ook een  nummer waarnaar jongeren kunnen whatsappen.

Geen islamdebat

Sarah (19), één van de deelnemers aan de jongerencampagne, kreeg een cadeaubon van wethouder van der Burg voor  haar bijzonder originele posts (zie afbeelding) over huwelijksdwang.

“Met grappige berichten krijg je toch sneller de aandacht.”

Sarah wil  jongeren waarschuwen en het gevoel geven dat ze er niet alleen voor staan.  Sarah vond het heel belangrijk om dit onderwerp op een neutrale manier te benaderen, ze wil voorkomen dat huwelijksdwang direct wordt gekoppeld aan de islam. “Ik heb geen zin om iedere keer mijn geloof te moeten verdedigen terwijl het over andere dingen zou moeten gaan”.

Van der Burg voor innovatieve aanpak
Wethouder van der Burg toonde zich enthousiast over de campagne. Hij vindt het belangrijk dat er over dit onderwerp wordt gesproken onder jongeren en dat Amsterdamse jongens en meisjes weten waar ze terecht kunnen als ze met dit soort problemen te maken krijgen. “En dat lukt dus blijkbaar goed met deze methode.”  Charity (23), een andere prijswinnaar, stemt toe: “als een vriend jou iets vertelt, dan luister je wel”.

Lees hier het persbericht op de website van gemeente Amsterdam.

, , , , ,