Social media – mag dat?
Een recentelijk geplaatste tweet (zie foto) door een bandlid van One Direction zorgde onlangs voor een enorme storm van kritiek. Het merk waarvoor reclame werd gemaakt is gespecialiseerd in producten die te maken hebben met afvallen en diëten. Niet het soort product dat je populair wilt maken onder tienermeisjes, de grootste doelgroep van de Engelse boyband.
Louis is zeker niet de enige beroemdheid die producten aanprijst via zijn social media account, het leek een heuse trend te worden. In ruil voor geld of producten waren er veel beroemdheden te vinden die door het noemen van een product in hun tweet mee deden aan het creeëren van sluikreclame. Al snel volgde in Engeland de eerste rechtszaken op dit gebied, sluikreclame is ten slotte niet toegestaan. De wetgeving op het gebied van reclame en sociale media was echter nogal vaag en ouderwets, maar daar is begin dit jaar verandering in gekomen.
Sinds januari 2014 is er namelijk sprake van de Reclamecode social media, onderdeel van de Nederlandse Reclamecode. Deze code is dus vanaf begin dit jaar geldig voor alle adverteerders, en bedrijven die de regels niet naleven kunnen worden aangeklaagd. Volgens de nieuwe code is het niet langer toegestaan om reclame te maken voor een product of om een product te promoten zonder hier een vermelding van te maken. Bij Twitter betekent dit dat advertenties vanaf nu vergezeld gaan door #adv, terwijl gesponsorde boodschappen #spon moeten bevatten. Ook weblogs of online fora mogen niet meer zomaar onopgemerkt reclame maken, een kort bericht moet duidelijk maken dat er sprake is van sponsoring. Daarnaast is vanaf nu ook online manipulatie van de consument verboden. Hierbij kun je denken aan het verwijderen of bewerken van negatieve beoordelingen die consumenten via het internet geven.
Met deze Reclame code is een begin gemaakt met het reguleren van marketing via social media. Goed nieuws voor de consument dus, ook reclame via social media ligt vanaf nu aan banden.
Bij Buzzmij zijn we altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van sociale media, ook met betrekking tot regels en wetten. De gehele reclame code is te vinden op de website van Stichting Reclame Code.