“Social media geen zender waar je zendtijd kunt kopen”
[Interview] Henry Kasper over Buzzmij
Buzzmij zet creatieve campagnes in die hun oorsprong vinden in social media netwerken als Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp en Snapchat. Wij spreken mede-oprichter en directeur Henry Kasper.
Dag Henry, wie, wat, waar is Buzzmij?
Buzzmij is een jongerencommunicatiebureau. Wij doen communicatie, marketing en onderzoeksopdrachten. Peer-to-peer en vaak op social media.
Wie zijn jullie klanten?
We hebben veel werk gedaan voor gemeentes en voor non-profit organisaties, maar we richten ons inmiddels ook op het bedrijfsleven.
Kun je iets vertellen over campagnes waar jullie nu mee bezig zijn?
Op dit moment zijn we een campagne aan het voeren tegen gedwongen huwelijken voor de gemeente Amsterdam. Verder zijn we bezig met jeugdwerkloosheid voor de gemeente Den Haag en adviseren we de GGD over hoe je de gezondheidsvoorlichting voor jongeren kunt verbeteren. Campagnes, advies en ook regelmatig onderzoek. Het kan dus over alles gaan waar je als organisatie met jongeren over in gesprek wilt. Dat in gesprek willen, is trouwens wel heel belangrijk in onze aanpak. Je moet ook bereid zijn te luisteren!
Voornamelijk overheidsinstanties dus! Betaalt dat een beetje?
Sommige zaken werken anders bij de overheid. Maar uiteindelijk moeten ze daar ook gewoon dingen voor elkaar krijgen. Bijvoorbeeld deelnemers werven voor hun Startersbeursprogramma. Dat hebben we de afgelopen jaren voor meer dan dertig gemeentes gedaan. En heel succesvol. Als je goede resultaten levert, betaalt zo’n gemeente daar ook gewoon voor!
Waarom richten jullie je voornamelijk op social media inzet?
Jongeren brengen veel tijd door op social media. Ze gebruiken het om grappige filmpjes te delen, maar ook om vragen te stellen, informatie te zoeken en meningen te delen. Het is dus heel voor de hand liggend om juist daar met jongeren in gesprek te gaan.
Waarom zetten bedrijven nog niet effectief genoeg hun social media in? Wat bieden jullie hen?
Dat veel bedrijven en organisaties moeite hebben om social media effectief in te zetten, heeft vooral te maken met de manier waarop ze het gebruiken. Social media is geen zender waar je zendtijd op kunt kopen. Jongeren bepalen de voorwaarden waaronder ze communiceren. Dus moet je eerst naar ze luisteren. Hoe wordt er over mijn onderwerp of product gedacht en gesproken?
Wij hebben een methodiek ontwikkeld waarbij we snel kunnen achterhalen wat relevant is voor jongeren rondom jouw onderwerp of product. Hoe praten ze er over, wat willen ze?
Vervolgens organiseren we peer-to-peer communicatie. Jongeren gaan met hun vrienden in gesprek vanuit hun eigen social media accounts. Peer-to-peer binnen jouw doelgroepen. Dat werkt. Want informatie en advies van je eigen vrienden, die lees je en die vertrouw je het meest.
Belangrijk daarbij is wel dat het echte gesprekken zijn. Ze hebben namelijk een feilloze radar voor onechte berichten en steeds vaker een allergie voor reclame.
Is het hebben van 5 social media kanalen als organisatie niet beetje onzin?
Ik vind de hoeveelheid kanalen niet zo interessant. Het is belangrijker om eerst te bedenken waarom de mensen die je wilt bereiken op een social media kanaal zitten. Waarvoor gebruiken ze het, wat doen ze erop? En dan moet je bedenken wat voor bijdrage jij daaraan wilt leveren. Daar zijn bedrijven en organisaties namelijk voor, iets van waarde bijdragen. Als je daar een goed antwoord op gevonden hebt, kun je aan de slag op zo’n kanaal. Bedenk daarbij wel dat je klanten bepalen wat het goede antwoord is!
Wat is precies de Buzzmij methodiek?
Alles draait om het op gang krijgen van dialoog met je klanten of gebruikers. We beginnen met luisteren en behoeftes inventariseren. Met die informatie maken we doorvertalingen van jouw verhaal naar echte gesprekken tussen jouw klanten. Met dat materiaal gaan onze peergroups in gesprek met hun online vrienden. Op hun eigen manier. Dat levert veel insights op en als je het goed doet ook veel bereik.
Kwalitatief doelgroeponderzoek onder jongeren…interessant voor marketeers lijkt me?
Ik denk het wel. We kunnen met onze methodiek veel en ook heel snel op een day-to-day basis insights ophalen. Bijvoorbeeld om je campagne mee scherp te stellen of voor productinnovatie.
Wat is het laatste nieuws?
Dat we met een grote financiële dienstverlener in gesprek zijn over onze dienstverlening. Maar ik noem nu nog geen namen…