Wie kun je tegenwoordig nog vertrouwen? Je vrienden!
Wie vroeger iets wilde verkopen deed er goed aan om een ‘expert’ – liefst gekleed in een witte doktersjas – het product of dienst aan te laten bevelen. Tegenwoordig werkt die jas niet meer. Recent onderzoek van Forrester * wijst uit dat consumenten steeds minder vertrouwen hebben in reclameboodschappen. Het meest vertrouwen wordt gehecht aan aanbevelingen van vrienden of familie (61 procent van de Europese respondenten) Nog geen 10 procent van de Europese ondervraagden gaf aan de berichten van commerciële partijen te vertrouwen. In de VS was dat iets hoger, 15 procent. Sowieso zijn Europeanen minder snel overtuigd van reclame dan Amerikanen, ook online.
In versterkte mate geldt dit voor jonge mensen. De selfie generatie is opgegroeid met het idee dat niets is wat het lijkt, dat politici ‘draaien’en dat een leuke foto van Ibiza net zo goed een Thais eiland kan zijn**.
Buzzmij gebruikt peer-to-peer communicatie om specifieke informatie bij jongeren onder de aandacht te brengen. Om zoveel mogelijk jongeren te informeren over de Startersbeurs bijvoorbeeld, een regeling waarbij jongeren tegen een vergoeding zes maanden werkervaring kunnen opdoen. Buzzmij zet (ad hoc) jongerenpanels op in verschillende gemeenten. De panels bestaan uit jongeren uit de doelgroep zelf; werkzoekende jongeren uit de betreffende regio. Want wie nu begrijpt beter hoe jij je voelt, waar jij mee zit en wat de beste kansen voor jou zijn om een baan te vinden dan … een andere werkzoekende jongere! De jongeren uit de panels plaatsen tijdens de campagneperiode vanuit hun eigen social media accounts (Facebook, Twitter, Instagram) allerlei berichten over het thema werk en werk zoeken. In de berichten en daaropvolgende dialogen wordt ook de Startersbeursregeling besproken als een mogelijkheid om werkervaring op te doen. Omdat de jongeren allemaal hun eigen manier van communiceren en een verschillende kijk op de Startersbeursregling hebben, varieren de tweets, posts, berichten over de Startersbeurs enorm. Van grappig, belerend, tot kritisch van toon. Het netto resultaat is dat tienduizenden jongeren via hun eigen netwerk op een unieke wijze worden geattendeerd op de Startersbeursregeling. De bezoekcijfers van de Startersbeurs website tonen een bijna perfecte correlatie met de activiteit van de panels en toont aan hoe effectief peer-to-peer communicatie kan zijn. Van je vrienden moet je het hebben…
Bronnen
*Forrester, European Technographics® Benchmark Survey, Q3 2012
** #yolanthetweet Een foutje van actrice en presentatrice Yolanthe Sneijder-Cabau leidde op Twitter tot een stortvloed aan parodieën toen bleek dat de foto van Ibiza die zij plaatste op Instagram een strand in Thailand bleek te zijn..
*** Jeroen Boschma en Inez Groen: Love Youth Marketing. http://www.marketingonline.nl/bericht/98-van-de-jongeren-vertrouwt-reclame-niet#sthash.rU6vzI1Q.dpuf