Buzzer blog – Glenn over schooluitval op het MBO
Deze blog biedt wekelijks plek voor de mening van één van onze Buzzers over een onderwerp dat voor jongeren belangrijk is. Deze tweede column is geschreven door Glenn Smit. Glenn is een MBO student bij het Horizon College Alkmaar en volgt daar de opleiding Sociaal Maatschappelijke Dienstverlening. Zijn blog gaat over het grote aantal MBO’ers dat halverwege stopt met hun opleiding.
Uit onderzoek van de rijksoverheid blijkt dat in het schooljaar 2012-2013 de schooluitval is gedaald naar 5,7%. Maar bij sommige mbo-scholen was dit aandeel in 2013 nog 7% of hoger.
Ik ben Glenn en ik zit nu in totaal drie jaar op het Horizon College als MBO student. Veel van mijn klasgenoten zijn afgehaakt de afgelopen jaren. Ik denk dat ik een heleboel redenen weet waarom.
1. Onwijs veel lesuitval. Bij ons op school vallen er veel lessen uit . Zo zijn er bijvoorbeeld onvoldoende leraren of onvoldoende lokalen beschikbaar. Leraren zijn ziek, komen soms niet opdagen of weigeren ze les te geven voor een onrustige klas en is er soms onvoldoende lesmateriaal.
2. Alles zelf oplossen. Naar mijn mening is het schoolsysteem waarmee wij werken erg onzorgvuldig. Ze noemen het “competentiegericht leren”, maar eigenlijk is het niets meer dan dat alle leerlingen het zelf mogen oplossen. Hierdoor hoeven leraren minder te doen. Alleen al binnen mijn opleiding zijn er zoveel ongeïnteresseerde leraren, dat ik zelf zo ongeveer alles op moet lossen. Dit levert stress op, en die stress kan erg vervelend worden waardoor je geen zin meer hebt in school en geen motivatie hebt om te gaan.
3. Weinig geld om rond te komen. Wat daarnaast een grote rol speelt bij schooluitval onder MBO’ers is de verdeling van studiefinanciering. Zelf krijg ik maar zeventig euro, omdat ik thuis woon. Omdat ik maandag, dinsdag en woensdag stage loop en donderdag en vrijdag erg onregelmatig naar school moet, heb ik erg weinig tijd om te werken. Daarom verdien ik ook minder in de maand. Dit is een probleem waar veel studenten, ik ook, tegenaan lopen.
4. Slechte organisatie. Er loopt van alles fout op onze school.Een voorbeeld zijn de examentrainingen. Het gehele jaar heb ik al examens, alleen hebben wij pas twee keer een examentraining gehad in plaats van de acht die we zouden moeten krijgen. Verder zijn de examens zelf helemaal fout. Ik krijg toetsen waarvoor we niet hoefden te leren, en krijg geen toetsen waarvoor we wel moesten leren. Vaak zijn de examens zo slecht gemaakt dat wij meer dan drie maanden lang op ons cijfer moeten wachten, omdat het gehele examen niet klopt.
Al deze punten veroorzaken minder motivatie, en motivatie is de sleutel tot het succes om je diploma te halen. Het is een feit dat vaak de grens van MBO studenten sneller bereikt is. Motivatie ontgaat deze studenten al wat sneller, en scholen moeten hier juist op inspelen.Ik ben van mening dat je eerst altijd bij jezelf moet kijken of je echt naar school wilt, je best doet en de juiste opleiding heb gekozen. Maar ik vind ook zeker dat de scholen en leraren een wereld van verschil kunnen maken, vergeleken met hoe het nu is.
Hoe zou ik het willen dat het gaat?
Je moet altijd beginnen bij jezelf. Als je graag je diploma wilt, en bereid bent om ervoor te leren en werken, dan ben je al op de helft. Naar mijn idee zou het een enorm verschil maken als er meer ondersteuning van leraren kwam. Zij hebben een grote invloed op de leerlingen. Als mentoren zich meer één op één bezig zouden houden met hun leerlingen, kunnen mentoren ook zich interesseren in de leerlingen als individu. Verder zou ik persoonlijk willen dat we met meer regelmaat les hebben. Dan weet ik precies wanneer ik uit ben en wanneer ik begin, zodat ik mijn week goed zou kunnen inplannen. Als laatste punt zou ik ook graag meer lesmateriaal willen, zodat ik mijn werk beter kan uitvoeren.