‘Snap’ je mee?
Een vriendenverzoek van je ouders, leraren die je tijdlijn in de gaten houden en oma’s die overal commentaar op leveren. Facebook is de nieuwe Hyves, en dus lopen jongeren massaal weg van dit sociale media platform. Maar waar lopen al deze jongeren eigenlijk heen?
Er zijn natuurlijk veel alternatieven te bedenken voor Facebook, maar de meest opvallende is toch wel SnapChat. Deze applicatie voor smartphones en tablets draait volledig om het versturen van foto’s naar elkaar. Je maakt een foto met de applicatie, kan deze aanpassen door er een tekst bij de zetten of door erop te tekenen, en vervolgens stuur je hem door naar je vrienden. De grap van het geheel is dat de foto een ‘snap’ is, hij blijft maximaal tien seconden zichtbaar voor de persoon die jouw foto ontvangt en verdwijnt daarna weer.
Inmiddels worden er via Snapchat zo’n vierhonderd miljoen foto’s per dag verstuurd door zo’n dertig miljoen actieve gebruikers. Dat zijn flinke getallen, maar toch hebben veel mensen niet of nauwelijks van Snapchat gehoord. Dit komt voornamelijk door het feit dat de app eigenlijk alleen populair is onder jongeren, de grootste groep gebruikers is tussen de 13 en 23 jaar oud. Snapchat lijkt dus precies in te spelen op de groep gebruikers die Facebook aan het verlaten is. Het is snel, makkelijk te gebruiken en laat geen blijvend bewijs achter in tegenstelling tot andere sociale media netwerken.
Ook de eerste bedrijven hebben in Amerika al laten weten belangstelling te hebben in Snapchat voor het verspreiden van reclame. Taco Bell stuurde een ‘snap’ rond waarop hun nieuwste burrito een paar seconden te zien was en creëerde op die manier een goede buzz rondom het product. Het Amerikaanse 16 Handles, een bedrijf dat zich specialiseert in frozen yoghurt, stuurde een coupon rond via Snapchat die binnen 24 uur gebruikt moest worden.
Bij Buzzmij blijven we altijd op de hoogte van sociale media, en houden we dus ook de ontwikkelingen op het gebied van Snapchat goed in de gaten. Meer informatie over Snapchat is te vinden via de website.