Optimalisatie van bereik via Facebook
Dagelijks worden er over de hele wereld maar liefst 55 miljoen updates, foto’s en video’s gepost via Facebook. Om er ondanks deze enorme hoeveelheid inhoud voor te zorgen dat we vooral berichten te zien krijgen die voor ons persoonlijk van belang zijn, maakt Facebook gebruikt van selectie door middel van bepaalde algoritmes. Maar hoe werken die algoritmes nu eigenlijk?
Een belangrijk onderdeel van het huidige algoritme wordt ook wel ‘Edge Rank’ genoemd, een systeem dat op basis van de hoeveelheid punten selecteert welke updates belangrijk zijn. Hoe meer punten, hoe langer en vaker een update zal voorkomen in het nieuwsoverzicht van mensen. Punten worden toegekend op basis van affiniteit, gewicht en verval door tijd.
Affiniteit is een score gebaseerd op de verbinding tussen jou en een andere gebruiker, bijvoorbeeld door het bezoeken van elkaars pagina, bekijken van foto’s en leuk vinden van status updates. Gewicht kent punten toe aan de ‘vorm’ van de inhoud. Zo zullen foto’s en video’s door het algoritme eerder gezien worden als belangrijk, en hebben ze een grotere kans om in het nieuwsoverzicht van een ander te verschijnen. Verval in de tijd houdt in dat nieuwere updates meer kans maken om in het nieuwsoverzicht te verschijnen dan oudere.
Buzzmij houdt rekening met deze factoren die het bereik van een update kunnen beïnvloeden en kan op deze manier het bereik van updates optimaliseren.
Bron; Edge Rank